گاز نرمال هگزان n-C6H14 Gas

فروش گاز نرمال هگزان | فروش C6H14 | فروش n-C6H14 | فروش گاز N-Hexane | گاز ان-هگزان | گاز نرمال هگزان | دی پروپیل | گاز هگزیل هیدرید | هگزان معمولی | hexyl hydride | Dipropyle | گاز n-C6H12 | گاز N-Hexane | Gettysolve-B | Skellysolve B

گازهای خالص و ترکیبی تولیده شده توسط سپهرگاز کاویان دارای بالاتربن کیفیت هستند و شما مشتریان گرامی می‌توانید تمامی گازها را با مناسب ترین قیمت خریداری کنید. سپهرگازکاویان تولید کننده وعرضه کننده انواع گازهای خالص و ترکیبی مانند گاز هگزان در تمامی شهرها می باشد.برای اطلاعات بیشتر درمورد گاز هگزانبا کارشناسان سپهر گاز کاویان تماس بگیرید.

02146837950
02146835980

مشخصات کلی گاز نرمال هگزان

هگزان هیدروکربنی از خانواده آلکان ها است. پیشوند hex به معنی شش مربوط به شش اتم کربن موجود در آن است در عین حال پسوند ane در نام آن تعیین کننده وجود پیوند های یگانه در میان اتم های کربن آن است. ایزومرهای هگزان عمدتا بی اثر و غیر قطبی هستند و گاهی اوقات به عنوان inert solvent در واکنش های آلی وارد می شوند. این ماده از خانواده هیدروکربن های آلیفاتیک، اشباع شده، الکان، هگزاکربن است.
هگزان از پالایش نفت خام بدست می آید. ترکیب دقیق هر برش از نفت خام به منبع آن نفت خام بستگی دارد. محصول صنعتی (معمولا حدود 50% وزنی از ایزومر زنجیره مستقیم) برشی با دمای جوش حدود 65-70درجه سانتی گراد است.

مشخصات فنی گاز نرمال هگزان

ان هگزان یک ترکیب شیمیایی است که از نفت خام به دست می‌آید. این ماده در حالت خالص مایعی بی رنگ با بویی نامطبوع می‌باشد که بسیار قابل اشتعال بوده و بخارات آن قابل انفجار است.


خواص فیزیکی و شیمیایی


Molecular formula :C6H14
Molar mass: 86.18 g/mol
Appearance: colorless liquid
Density: 0.6548 g/ml، liquid
Melting point: -95 C (178 K)
Boiling point: 69 C (342 K)
Solubility in water: 13 mg/l at 20C
Viscosity: 0.294 cP at 25 C
Flash point: -23.3 C
Auto ignition temperature: 233.9 C

کاربرد گاز نرمال هگزان

هگزان یکی از مواد معمول موجود در بنزین و چسب کفش، محصولات چرمی و مصالح ساختمانی است.
از آن برای استخراج روغن آشپزی، پاک کننده لاستیک، لوازم منزل و تولیدات نساجی بهره می برند.
در آزمایشگاه از هگزان برای استخراج نفت و گریس از آب و خاک استفاده می شود.
ان هگزان خالص در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ان هگزان بیشتر در صنایع با ترکیبات شیمیایی مشابه خود که حلال‌های آلی می‌باشند مورد استفاده قرار گرفته و استفاده اصلی آن به عنوان حلال برای استخراج روغن گیاهی از دانه‌هایی شبیه سویا است.
این حلال‌ها همچنین به عنوان عامل‌های پاک کننده در صنایع چاپ، منسوجات، آرایشی و تزیینی مورد استفاده می‌باشد.
برخی از چسب‌های خاص که در پوشش‌های بام ساختمان‌ها و یا در صنایع کفش و چرم به کار می‌روند، همچنین چسب‌های سریع‌العمل و محصولات مصرفی مانند بنزین و اسباب بازی‌ها دارای ان هگزان می‌باشند.

مشخصات ایمنی گاز نرمال هگزان

• اين بخار از هوا سنگين تر است و ممكن است مسافتي را در امتداد کف زمين بپيمايد. احتمال آتشگيري از راه دور وجود دارد .
• با اکسيد کننده هاي قوي واکنش داده سبب خطر آتش سوزي و انفجار مي گردد.
• اين ماده ممكن است از طريق استنشاق بخار آن و يا با عبور از راه پوست و يا از طريق گوارش جذب بدن شود .
• با تبخير اين ماده در دماي ٢٠ درجه سانتيگراد به سرعت آلودگي هوا را در حد خطرناکي بوجود مي آورد.
• تماس مكرر يا طولاني مدت با پوست ممكن است سبب درماتيت شود. مايع آن ممكن است باعث از بين رفتن چربي پوست شود. اين ماده ممكن است تاثيراتي بر سيستم اعصاب محيطي گذاشته منجر به آسيب هاي عصبي متعدد شود .
• تا حد امكان مايع نشتي يا ريخته شده را در محفظه هاي بدون منفذ جمع آوري نماييد. مايع باقيمانده را بر شن يا جاذب بي خطري جذب نموده و به مكان ايمن منتقل نماييد.
• هرگز مايع مزبور را به داخل فاضلاب نريزيد .
• در مكان ضد حريق، به دور از اکسيدکننده هاي قوي در محل خنك و کاملاً بسته نگهداري نماييد.

N هگزان به عنوان یک حلال آلی و به صورت مخلوط با حلال‌های دیگر استفاده‌های بسیاری دارد. استفاده نادرست از ترکیبات شامل n هگزان نظیر استشمام آنها باعث ورود این ترکیبات به بدن و موجب بعضی صدمات نظیر فلج شدن دست و پا می‌گردد.

این ماده به وسیله آژانس حفاظت محیط زیست (Environmental Prptection Agency) در حداقل ۶۰ سایت از ۱۴۶۷ سایت‌هایی که مواد اولیه طبیعی را فهرست کرده‌اند شناسایی شده است. NIOSH-National Institute Of Occupational Safety And Health حداکثر مقدار قابل تحمل N – هگزان در هوای محل کار را (50ppm(mg/lit و OHSA-The Occupational Health And Safety Administration حد قابل تحمل این ماده را (50ppm(mg/lit تعیین کرده است.

N-هگزان چیست؟

N – هگزان یک ترکیب شیمیایی است که از نفت خام به دست می‌آید. این ماده در حالت خالص مایعی بی رنگ با بویی نامطبوع می‌باشد که بسیار قابل اشتعال بوده و بخارات آن قابل انفجار است. N – هگزان خالص در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. N – هگزان بیشتر در صنایع با ترکیبات شیمیایی مشابه خود که حلال‌های آلی می‌باشند مورد استفاده قرار گرفته و استفاده اصلی آن به عنوان حلال برای استخراج روغن گیاهی از دانه‌هایی شبیه سویا است. این حلال‌ها همچنین به عنوان عامل‌های پاک کننده در صنایع چاپ، منسوجات، آرایشی و تزیینی مورد استفاده می‌باشد. برخی از چسب‌های خاص که در پوشش‌های بام ساختمان‌ها و یا در صنایع کفش و چرم به کار می‌روند، همچنین چسب‌های سریع‌العمل و محصولات مصرفی مانند بنزین و اسباب بازی‌ها دارای N – هگزان می‌باشند.
N–هگزان چگونه وارد محیط زیست می‌گردد؟
N–هگزان به وسیله کارخانجاتی که مصرف کننده آن هستند وارد محیط زیست می‌گردد.
با شکستن ظروفی که دارای N- هگزان هستند این ماده به آسانی تبخیر و وارد محیط زیست می‌گردد.
N–هگزان به مقدار کمی در آب حل می‌شود.
بیشتر N هگزانی که در آب حل می‌گردد به سطح آب آمده، تبخیر گشته و وارد محیط زیست می‌گردد.
در صورتی که N هگزان بر روی زمین بریزد قبل از آنکه به خاک نفوذ کند تبخیر گشته و وارد محیط زیست می‌گردد.
چگونه ممکن است در معرض N – هگزان قرار بگیریم؟
وجود N – هگزان به صورت آلودگی در هوا که از طریق تنفس به راحتی وارد بدن می‌گردد.
کار کردن با محصولات شامل N – هگزان
وجود N – هگزان در بنزین و قرارگیری در معرض مقادیر کم آن که وارد هوا می‌گردد.
وجود محصولات شامل N هگزان در خانه یا محل کار و عدم وجود تهویه مناسب.
N–هگزان چگونه بر سلامتی افراد اثر می‌گذارد؟
N–هگزان بر سلامتی افرادی که در معرض آن قرار می‌گیرند تاثیرات سوء دارد. تنفس مقادیر زیاد این ماده باعث بی حسی دست‌ها و پاها در اثر تضعیف ماهیچه‌ها در دست و پا می‌گردد. همچنین اگر افراد به طور پیوسته به مدت ۶ ماه تا یکسال در معرض N – هگزان قرار گیرند دست‌ها و پاهای آنها فلج می‌گردد.
نتایج حاصل از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که حیواناتی که در معرض سطوح بالایی از N – هگزان در هوا قرار گرفته‌اند نشانه‌هایی از تخریب اعصاب آنها مشاهده شده است. همچنین مطالعات دیگر نشان‌دهنده آن است که مقادیر زیاد N – هگزان باعث صدمه به سلول‌های تشکیل دهنده اسپرم می‌گردد.
آیا N – هگزان سرطان‌زا می‌باشد؟
آژانس حفاظت محیط زیست (EPA) N – هگزان را به عنوان یک عامل سرطان‌زا طبقه‌بندی نکرده است و هیچ دلیلی مبتنی بر سرطان‌زا بودن N – هگزان در انسان و حیوانات مشاهده نگردیده است.
N – هگزان چگونه می‌تواند بر سلامت کودکان تاثیر بگذارد؟
مطالعات در اروپا و آمریکا مشخص کرده است که کودکان در اثر استنشاق یا بوییدن مواد شیمیایی حاوی N – هگزان که در خانه نگهداری می‌شوند در معرض این ماده قرار گرفته که باعث فلج شدن بازوها و پاهای آنها می‌گردد. مقدار N – هگزانی که در کودکان ایجاد مشکل می‌کند و اینکه چرا تاثیرات حاصل از این ماده در کودکان نسبت به افراد بزرگتر متفاوت می‌باشد تا کنون مشخص نگشته است.
چگونه خانواده‌ها احتمال تماس فرزندان و نوجوانان را با N – هگزان کاهش دهند؟
– خانواده‌ها بایستی فرزندان و نوجوانان خود را آموزش دهند و آنها را از خطر استنشاق محصولات حاوی N – هگزان آگاه سازند.
– محصولات حاوی N – هگزان نظیر انواع چسب‌ها را از دسترس کودکان دور نگاه دارند.
– محصولات شیمیایی موجود در خانه را در بطری‌ها و ظرف‌هایی که ممکن است برای کودکان جذاب باشد نگهداری نکنند.
– در هنگام استفاده از محصولات حاوی N – هگزان از تهویه مناسب استفاده نمایند.
آیا آزمایشی وجود دارد که نشان دهد فرد در معرض N – هگزان قرار گرفته است؟
اگر افراد در معرض مقادیر زیادی از N – هگزان قرار گیرند این ماده در اوره (ادرار) این افراد قابل مشاهده می‌باشد. پزشک مخصوص افراد می‌تواند نمونه‌هایی از اوره آنها را به یک آزمایشگاه ویژه بفرستد که این تست می‌تواند فقط مقادیری از N – هگزان را که فرد در معرض آنها قرار گرفته است در طی ۲ یا ۳ روز آزمایش مشخص کند.

نام ماده: نرمال هگزان(n-Hexane)
نام تجاری: هگزان(Hexane)
سایر اسامی: دي پرپيل, هگزيل هيدريد, هگزان معمولي , اسكيلي سولو B
dipropyl, Gettysolve-B, hexyl hydride, Skellysolve B

تاریخچه نرمال هگزان

هگزان، هيدروكربني از خانواده آلكان ها با فرمول CH3(CH2)4CH3 or C6H14 است. پيشوند hex به معني شش مربوط به شش اتم كربن موجود در آن است در عين حال پسوند ane در نام آن معيين كننده وجود پيوند هاي يگانه در ميان اتم هاي كربن آن است. ايزومرهاي هگزان عمدتا بي اثر و غير قطبي هستند و گاهي اوقات به عنوان inert solvent در واكنش هاي آلي وارد مي شوند. اين ماده از خانواده هيدروكربن هاي آليفاتيك، اشباع شده، الكان، هگزاكربن است.
موارد مصرف:
اين ماده يكي از مواد معمول موجود در بنزين و چسب كفش، محصولات چرمي و مصالح ساختماني است. علاوه بر اين از آن براي استخراج روغن آشپزي ، پاك كننده لاستيك، لوازم منزل و توليدات نساجي بهره مي برند. در آزمايشگاه از هگزان براي استخراج نفت و گريس از آب و خاك استفاده مي شود.

هگزان

 هگزان یک هیدروکربن در خانواده آلکان‌ها است که دارای شش اتم کربن است. در آن شش پیوند یگانه وجود دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *